TIPS & TRICKS

Starten bij je nieuwe werkgever

Een nieuwe baan is altijd een uitdaging en even wennen. Je krijgt te maken met nieuwe collega’s, een andere leidinggevende, een andere bedrijfscultuur en wellicht is het werk inhoudelijk ook anders. Je moet opnieuw je weg zien te vinden in een organisatie. Hoe overleef je de eerste dagen? Wij geven je een paar tips.

Ontspan!

Je wilt een goede indruk maken. Op je collega’s, maar je wilt ook zeker je leidinggevende het gevoel geven dat hij/zij de juiste keuze heeft gemaakt door jou aan te nemen. Wellicht ervaar je een soort druk en is het allemaal even spannend. Die zenuwen mag je best hebben, dat is volkomen normaal. Maar zet jezelf er overheen en ontspan. Je bent niet de eerste die een nieuwe baan krijgt en die wegwijs moet worden in een organisatie. Door te ontspannen kom je vriendelijker en opener over. Dat maakt je toegankelijker en zo wordt het allemaal net iets makkelijker!

Kom op tijd

Iets waar je leidinggevende op let -maar zeker ook je directe collega’s-, is hoe laat je in de eerste weken op kantoor verschijnt. Wees daarom ’s ochtends op tijd aanwezig. Zorg dat je weet waar je moet zijn en houd rekening met obstakels die kunnen opduiken. Files of vertraging met het openbaar vervoer kunnen aardig wat roet in het eten gooien. Sta dus op tijd op en vertrek op tijd. Liever te vroeg dan te laat!

Wees geïnteresseerd

Toon je enthousiasme en laat zien dat je al het één en ander over het bedrijf weet. Natuurlijk weet je nog lang niet alles en is het prima om vragen te stellen. Maak eventueel aantekeningen, zodat je collega’s niet steeds met dezelfde vraag bestookt – al zullen ze werkgerelateerde vragen graag nog een tweede of derde keer aan je uitleggen. Notities van namen maken helpt overigens ook om de namen sneller te onthouden.

Kleed je representatief

In je spijkerbroek aankomen terwijl iedereen strak in pak is, kan natuurlijk niet. Weet je niet welke kledingstijl gepast is, kom dan liever zelf netjes gekleed of in pak dan in je jeans. Dit probleem kan je overigens gemakkelijk omzeilen tijdens de sollicitatieprocedure. Je wordt dan ook uitgenodigd voor een gesprek en dan kan je gelijk een goede indruk krijgen van de bedrijfscultuur en de sfeer. Hierdoor weet je of je je beter formeel of informeel kunt kleden.

Zorg dat mensen zich bij je op hun gemak voelen

Zo’n nieuwe baan is niet alleen wennen voor jou, maar wellicht ook voor je collega’s of zelfs voor je leidinggevende. Ben jij bijvoorbeeld ouder dan je manager en ben je een oude rot in het vak? Dan kan dat soms intimiderend overkomen. Geef aan dat je jouw leidinggevende respecteert en dat jullie een mooie samenwerking tegemoet gaan en samen sterk staan.

Wat betreft je directe collega’s: misschien heeft er intern iemand gesolliciteerd op de functie die jij hebt gekregen. Dat kan wat ongemakkelijk zijn. Vraag daarom aan je leidinggevende of dit het geval is, zodat je hier tactisch mee om kunt gaan. Je hoeft je natuurlijk niet bij de betreffende persoon te verontschuldigen dat jij de baan wel hebt gekregen.

Zeker niet doen bij je nieuwe job

Dan kunnen we ook nog wel een paar dingen noemen die je beter niet kunt doen:

  • Wees niet te stil of te enthousiast. Laat genoeg van jezelf zien om jouw persoonlijkheid te leren kennen, maar niet zoveel dat ze er gek van worden.
  • Neem initiatief als je klaar bent met je werk en pak een andere taak op. Met niets doenbereik je weinig.
  • Zorg ervoor dat je niet om vijf uur al met je jas aan bij de deur staat.
  • Probeer je privételefoontjes zo veel mogelijk te beperken. Is het echt nodig, vraag dan of het goed is als je even een telefoontje pleegt.
  • Ga niet mee in de roddels op de werkvloer. Je kent de betreffende personen immers niet voldoende om hier een goede mening over te kunnen vormen. Bovendien zorgt het voor een negatieve sfeer. Begint er toch iemand enthousiast te roddelen? Hoor het aan en reageer met neutrale antwoorden.
  • Overigens betekent dit ook dat je niet direct je kritiek moet uiten op de organisatie waarvoor je nu werkt. Het kan arrogant overkomen, maar je weet ook niet waarom dingen zijn zoals ze zijn. Je kunt daarom beter (niet al te kritische) vragen stellen. Wie weet blijkt wel dat jouw kritiek dan helemaal niet terecht was.
  • Wees niet te assertief. Natuurlijk is het goed om je grenzen aan te geven, maar in de eerste weken komt dit niet over alsof je zin hebt in je werk.

Vrij vragen?

Dat je net een nieuwe baan hebt, betekent natuurlijk niet dat je de komende zes maanden geen recht hebt op vakantie. Toch komt het niet gemotiveerd over als je hier tijdens de eerste dagen al over begint. Daarom is het verstandig om voordat je aan je nieuwe functie begint, een vakantie in te lassen. Ga er even tussenuit of blijf lekker thuis. Je hebt dan genoeg tijd om na te denken over de functie en hoe je dit vorm wilt geven. Over het algemeen is het wel geaccepteerd om na een maand of drie vakantie te vragen.

Heb je al een vakantie geboekt voordat je werd aangenomen? Bespreek dit dan zo snel mogelijk met HR. Let er overigens wel op hoe je dit brengt. Blijf bescheiden, in plaats van de vakantie op te eisen. Je moet immers nog beginnen met de baan en dan is het beter dat je met iedereen op goede voet staat.

Een nieuwe start, vol mooie kansen

Onthoud dat je met een open en positieve instelling veel meer bereikt, en dat deze nieuwe baan jouw ticket is naar nieuwe kansen. Wij wensen je in ieder geval veel succes en veel plezier met je nieuwe baan!

Ontslag nemen: doe het goed

Veel mensen krijgen in hun leven op een bepaald moment wel te maken met het nemen van ontslag. Of het nu vrijwillig is of gedwongen. Maar hoe pak je dat aan en hoe blijf je op goede voet met je oude werkgever? Wij vertellen het je.

Zelf ontslag nemen

In het beste geval heb je een nieuwe baan gevonden waarin je verder kunt groeien en waarin jij je ei kwijt kunt. Misschien krijg je er ook betere arbeidsvoorwaarden bij. Hartstikke mooi! Maar dien je ontslag in dit geval pas in wanneer het nieuwe contract daadwerkelijk is getekend. In de tussentijd kan er nog een hoop veranderen en je wilt niet met lege handen komen te staan. Houd bij het tekenen van het nieuwe contract wel in gedachten wat je opzegtermijn bij je huidige werkgever is, zodat er voldoende tijd is voor overdracht en er geen problemen kunnen ontstaan.

Daarna ga je het gesprek aan met je werkgever. Het is belangrijk om het gesprek positief te houden. Geef bijvoorbeeld aan wat de uitdagingen zijn in de nieuwe functie, die nieuw voor je zijn. Misschien krijg je daar bijvoorbeeld de kans om in het buitenland te gaan werken. Richt je vooral niet op alle negatieve punten van je huidige werk. Het kan zijn dat je er helemaal klaar mee bent, maar dat betekent niet dat je al je frustraties er uit kunt gooien of collega’s hier in moet betrekken. Wellicht heb je je werkgever in de toekomst nog nodig voor een referentie of kruisen jullie paden op een andere manier. Zorg er daarom voor dat je hem op een positieve wijze benadert.

Gedwongen ontslag nemen

Eerlijk is eerlijk: soms botert het gewoon niet tussen sommige mensen. Dat kan natuurlijk ook op de werkvloer gebeuren. Door dit soort vormen van onenigheid met je baas of collega’s, kun je besluiten om je ontslag in te dienen. Doe je dit niet, dan zou het mogelijk in de toekomst alsnog tot een ontslag kunnen leiden. Durf daarom ook voor jezelf te kiezen, in plaats van elke dag met tegenzin naar je werk te gaan.

Ontslag met wederzijds goedvinden

Soms komt er een aanbod op je pad dat je niet aan je voorbij mag laten gaan. Of misschien kan je je draai binnen een bedrijf niet vinden. Maar je zit aan een contract vast van bijvoorbeeld een jaar, en dat jaar is voorlopig nog niet voorbij. Wat doe je dan? Zomaar je ontslag indienen kan leiden tot een flinke boete van maximaal zes maandsalarissen en dat wil je niet. Ook dan kan je het beste het gesprek aangaan met jouw werkgever. Wees eerlijk en geef aan dat je het liefst je ontslag zou indienen. Je kunt vervolgens vragen of hij hier aan mee wil werken. Daarna kan je werkgever alles op papier zetten, zodat je alsnog je recht op een WW-uitkering kunt behouden. Hier komen we later op terug.

Maak het ontslag officieel: de ontslagbrief

Na het gesprek dien je ter formaliteit nog een ontslagbrief in te dienen. Zorg ervoor dat je hier minstens het volgende noteert:

  • De naam van jouw werkgever
  • De datum waarop je jouw ontslag indient
  • De datum waarop je het dienstverband wilt laten eindigen en dat je hiermee de opzegtermijn in acht neemt
  • De reden van het ontslag

Je kunt de brief het beste aangetekend verzenden en het bewijs van aflevering goed bewaren. Hierdoor sta je altijd sterker wanneer de ontslagprocedure onverhoopt bij de kantonrechter belandt. Bewaar daarom altijd een kopie van de brief.

Een tegenbod

Het kan natuurlijk ook gebeuren dat jouw werkgever niet zomaar akkoord gaat met jouw ontslag en komt misschien met een tegenbod. Bedenk je goed wat dit voor jou waard is. Wil je alleen een andere baan omdat je denkt dat je ergens anders meer kunt verdienen en heb je het eigenlijk verder wel naar je zin? Dan kan het tegenbod van je huidige baas met een hoger salaris je misschien wel overtuigen om toch te blijven. Vraag je wel af wat de uiteindelijke gevolgen zullen zijn als je hier op in gaat. Word je dan gelukkig bij deze werkgever? Overigens kan het best zo zijn dat je werkgever gaat twijfelen aan jouw loyaliteit, omdat je bent gaan window shoppen. Zorg er daarom voor dat je dit soort onderwerpen bespreekt tijdens een beoordelingsgesprek.

Referenties en getuigschrift

Vraag je werkgever en collega’s of zij in de toekomst bereid zijn om als referentie op te willen treden. Je kunt aan jouw leidinggevende ook een getuigschrift vragen, waarin staat wat jouw functie was en welke taken je hebt uitgevoerd. Je hebt recht op een getuigschrift, dus vraag hiernaar. Eventueel kan er in een getuigschrift ook worden opgegeven wat de reden is van het beëindigen van het dienstverband. De werkgever mag dit alleen doen wanneer jij hier nadrukkelijk om vraagt en zo toestemming geeft.

Resterende vakantiedagen

Het kan zijn dat je nog wat vakantiedagen over hebt aan het einde van het jaar. In overleg met je werkgever bepalen jullie wat hiermee gaat gebeuren: uitbetalen of opnemen. Werkgevers geven in de meeste gevallen de voorkeur aan het opnemen van deze dagen, omdat het anders meer geld kost. Veel werknemers vinden dit ook prettig, omdat ze dan uitgerust aan hun nieuwe baan kunnen beginnen. Maak hier samen duidelijke afspraken over.

WW-uitkering: heb ik daar recht op?

Houd er rekening mee dat als je ontslag neemt, je geen recht hebt op een WW-uitkering. Ook wanneer je in je proeftijd zit en vindt dat deze baan toch niets voor jou is, dan heb je geen recht op een uitkering. Houd hier dus goed rekening mee, voordat je je ontslag indient. Er zijn wel enkele uitzonderingen:

  • Doordat je met je partner moest verhuizen voor zijn werk (reorganisatie of een verhuizing van het bedrijf) is de reistijd van en naar je werk opgelopen naar drie uur of meer.
  • Je bent ziek geworden door problemen op het werk. Dat kan zijn door een (te) hoge werkdruk, pesten op de werkvloer, of doordat je werkgever blijft dreigen met ontslag.
  • Je moet onder extreem uitzonderlijke omstandigheden werken. Wanneer je baas niet bereid is hier iets aan te doen, kan je recht hebben op een WW-uitkering.

Beoordelingsgesprekken: dit moet je weten

Beoordelingsgesprekken vinden meestal aan het eind van het jaar plaats. Je hebt dan een gesprek met jouw leidinggevende, die een oordeel velt over jouw prestaties van de afgelopen periode. Een belangrijk gesprek, want aan de hand hiervan kan veel afhangen: wordt jouw contract wel of niet verlengd? Krijg je wel of geen loonsverhoging? Kun je de volgende stap gaan maken?

Hoe verschilt het beoordelingsgesprek van het functioneringsgesprek?

Het grote verschil met het functioneringsgesprek is dat je bij een beoordelingsgesprek voornamelijk terugkijkt op de door jou geleverde prestaties. Omdat jouw leidinggevende een oordeel velt, is het gesprek voornamelijk eenrichtingsverkeer en niet gelijkwaardig. In het functioneringsgesprek kijk je juist vooruit en bedenk je samen ideeën om vooruitgang te stimuleren.

Ook maak je tijdens het functioneringsgesprek afspraken. Tijdens het beoordelingsgesprek wordt bekeken of je deze bent nagekomen en hoe dit heeft uitgepakt. Daarom mag een beoordelingsgesprek niet te dicht op een functioneringsgesprek aansluiten. Je moet namelijk wel de tijd en ruimte krijgen om de gemaakte afspraken na te kunnen komen en dit te laten zien.

Voorbereiden op het beoordelingsgesprek

Over het algemeen zou de uitkomst van een beoordelingsgesprek niet als een verrassing mogen komen. Een werkgever hoort je regelmatig feedback te geven, waaruit je kunt proeven welke kant het gesprek op zal gaan. Wanneer dit niet het geval is, vraag dan tussentijds om feedback. Op deze manier kan je niet voor verrassingen komen te staan tijdens het beoordelingsgesprek. Gebeurt dit wel, maak jouw leidinggevende er dan op attent dat hij jou hier niet op heeft gewezen. Hierdoor sta je sterker in jouw verweer.

Tijd voor wat zelfreflectie. Durf kritisch naar jezelf te kijken. Heb je goed werk geleverd of kan je eigenlijk wel beter? Wanneer dit laatste het geval is, vraag jezelf dan af waarom dat zo is. Neem ook de eerdere gespreksverslagen nog eens door en beoordeel zelf of je je aan alle gemaakte afspraken hebt gehouden en hoe jij jezelf hebt ontwikkeld.

De werkgever is verplicht om je ruim op tijd een agenda toe te sturen. Heb je deze nog niet ontvangen terwijl de datum van het gesprek nadert? Vraag hier dan naar bij jouw werkgever, zodat je weet wat er besproken zal worden.

Schiet niet in de verdediging wanneer je bekritiseerd wordt. In plaats daarvan kun je beter gerichte, open vragen stellen en vragen of jouw leidinggevende voorbeelden kan noemen.

Houd bij welke bijdragen jij hebt geleverd aan positieve ontwikkelingen binnen het bedrijf. Niet alleen vlak voor het gesprek, maar gedurende het hele jaar. Ook wanneer jouw werk meer ondersteunend is, kan het een grote bijdrage leveren aan het succes van het bedrijf. Wees niet bang om dit te benadrukken bij jouw leidinggevende op het moment dat het gebeurt.

Een negatieve leidinggevende

Helaas bestaan er ook werkgevers die niet zo happig zijn op bijvoorbeeld het geven van loonsverhogingen of verbeteringen van andere arbeidsvoorwaarden. Zij kunnen zich tijdens het beoordelingsgesprek dan ook vooral richten op alle zwakke punten, zonder jouw sterke punten te belichten. Op deze manier durft een werknemer soms niet eens meer om bijvoorbeeld een loonsverhoging te vragen. Laat je niet zomaar uit het veld slaan! Pareer op een beschaafde manier de kritiek en motiveer waarom je op bepaalde manieren hebt gehandeld. Benadruk daarnaast ook met voorbeelden wat jouw bijdrage is geweest aan een positief resultaat voor de organisatie. Door aan te geven van welke waarde jouw bijdrage is geweest voor de organisatie, kun je jouw werkgever wellicht van gedachten laten veranderen.

Een andere optie is om nog even te wachten voordat je gaat onderhandelen. Dat een leidinggevende kritiek heeft gegeven, hoeft natuurlijk niet te betekenen alles wat je doet slecht is en dat daarmee een loonsverhoging van de baan is. Neem de tijd om alle kritiek te laten bezinken en te overwegen of een loonsverhoging wel realistisch is om te vragen. Daarna kan je alsnog het onderhandelingsgesprek over het salaris en de arbeidsvoorwaarden aangaan.

Het verslag ondertekenen

Ook tijdens het beoordelingsgesprek worden afspraken gemaakt. Deze worden vastgelegd in een document, dat vervolgens door beide partijen moet worden ondertekend. Lees dit goed door, want het document wordt opgenomen in jouw dossier. Ben je het ergens niet mee eens? Geef dit direct aan met onderbouwingen en maak je bezwaar schriftelijk (in tweevoud) kenbaar, zodat je hier altijd bewijs van hebt. Onderteken het document pas wanneer alles staat genoteerd zodat jij je er in kunt vinden.

Alles wat je moet weten over het functioneringsgesprek

Als werknemer heb je één of meerdere keren per jaar een functioneringsgesprek met jouw leidinggevende. In dit item vertellen we je wat een functioneringsgesprek inhoudt en hoe je je hier het beste op voorbereidt.

Functioneringsgesprekken versus beoordelingsgesprekken

Tijdens het functioneringsgesprek bespreek je samen met je werkgever hoe het gaat op de werkvloer. De volgende onderwerpen kunnen centraal staan:

  • Hoe gaat het met het uitvoeren van de werkzaamheden? Kan je het niveau aan?
  • Hoe beleef je het werk? Is er een prettige samenwerking met de collega’s?
  • Zijn er factoren die jouw functioneren in de weg staan?
  • Wat is jouw beeld van de toekomst? Wil je trainingen of cursussen volgen en wat zijn jouw ambities?

Het gesprek is een gelijkwaardig dialoog. Je mag dan ook feedback geven aan jouw leidinggevende en aangeven waar volgens jou verbeterpunten liggen. Samen ga je op zoek naar oplossingen, met als doel een beter functioneren en een betere samenwerking. Verbetering is dan ook het sleutelwoord bij een functioneringsgesprek.

Het functioneringsgesprek wordt vaak verward met het beoordelingsgesprek. Een beoordelingsgesprek is meer eenrichtingsverkeer vanuit de kant van de werkgever. Hier komen we in het volgende item op terug.

Tips voor een goed functioneringsgesprek

Natuurlijk laten we je niet zomaar onvoorbereid een functioneringsgesprek in gaan. Met deze tips sta je sterker en kom je beter over tijdens het gesprek. Omdat een functioneringsgesprek op tijd moet worden aangegeven, krijg je dus automatisch de ruimte om je voor te bereiden.

1. Bereid je goed voor
Een goed begin is het halve werk en daarom is een goede voorbereiding ook bij een functioneringsgesprek belangrijk. Lees indien mogelijk de verslagen van eerdere gesprekken terug en bedenk waarom eventuele competenties wel/niet behaald zijn. Neem ook de agenda goed door, zodat je weet welke onderwerpen er aan bod komen.

2. Kijk naar jezelf alsof je jouw eigen werkgever bent
Wat zijn punten waar je werkgever wel of niet tevreden over zou kunnen zijn? Bedenk hiervan enkele voorbeelden. Vervolgens moet je voor jezelf kunnen motiveren waarom iets goed of minder succesvol heeft uitgepakt.

3. Wees een actieve gesprekspartner
Door te zeggen wat je van bepaalde situaties vindt en hoe je denkt over eventuele mogelijkheden, creëer je kansen. Niet alleen kansen voor jezelf, maar wellicht ook voor de organisatie. Je werkgever zal het waarderen als je meedenkt. Daardoor is hij ook eerder bereid om je tegemoet te komen wanneer dit nodig is.

Door goed naar elkaar te luisteren en door te vragen, kunnen problemen makkelijker worden opgespoord. Laat elkaar daarom uitspreken en hoor elkaar aan. Bied opheldering wanneer je het idee krijgt dat de informatie van jouw werkgever niet overeenkomt met jouw beeldvorming.

4. Kijk ook naar je omgeving
Bij een functioneringsgesprek gaat het niet alleen om de prestaties van de werknemers, maar ook om omgevingsfactoren die de werkprestaties kunnen belemmeren. Sommige kantoren zijn erg tochtig, andere kantoren worden slecht geventileerd of zijn vrij donker. Dat kan ervoor zorgen dat je eerder verkouden bent, eerder vermoeid bent of aan het eind van de dag regelmatig hoofdpijn hebt. Zijn jouw bureau en stoel wel afgesteld volgens de regels van de arbodienst of heb je regelmatig last van je rug? In het ergste geval leiden deze factoren tot een verhoogd ziekteverzuim. Iets waar jouw leidinggevende niet blij mee zal zijn. Kijk ook naar de ’tools’ waarmee je werkt. Een haperende pc werkt bijvoorbeeld niet echt mee bij het verrichten van jouw werkzaamheden. Draag het dus aan, zodat er een oplossing voor kan worden gevonden.

5. Maak duidelijke afspraken
Om ook echt verbeteringen te kunnen realiseren is het goed om hier afspraken over te maken. Hier kan in een volgend gesprek op worden teruggekeken. Zorg er daarom voor dat deze gespreksverslagen schriftelijk worden vastgelegd. Bekijk wel altijd of jij je in het verslag kan vinden, voordat je het ondertekent. Er kan namelijk op een later moment op worden teruggegrepen. Geef het dus gerust aan als je het niet eens bent met (een deel van) de inhoud. Zorg er ook voor dat zowel jij als jouw leidinggevenden het document hebben ondertekend.

Krop het niet op!

Tot slot willen we je nog meegeven dat als er iets is waar je mee rond loopt, je niet hoeft te wachten tot jouw functioneringsgesprek. Als iets bespreekbaar moet worden, dan kun je altijd een gesprek aanvragen bij jouw leidinggevende.

Let op bij het tekenen van je arbeidsovereenkomst

Het is eindelijk zo ver! Na een spannend sollicitatieproces krijg je het verlossende telefoontje waarin wordt verteld dat jij de baan hebt gekregen. Hartstikke goed, kom maar op met dat contract! Toch zijn er enkele punten waar je op moet letten wanneer je een arbeidsovereenkomst aangeboden krijgt. Wij geven je een paar handvatten, zodat je goed voorbereid bent en jij jezelf niet in de vingers snijdt. Je zit er immers voor een langere tijd aan vast.

Wat staat er in een arbeidsovereenkomst?

Een arbeidsovereenkomst is een contract tussen twee partijen: de werkgever en de werknemer. In de overeenkomst wordt afgesproken dat de werknemer werkzaamheden verricht voor de werkgever, in ruil voor loon of loon in natura. Maar in de arbeidsovereenkomst staat nog veel meer. Let in ieder geval op de aanwezigheid van de volgende punten:

  • Jouw naam en woonplaats;
  • De naam van jouw werkgever en de standplaats van jouw werk;
  • Jouw functienaam;
  • De datum waarop je in dienst treedt;
  • De duur van de overeenkomst;
  • Aantal werkuren per week;
  • Proeftijd;
  • De hoogte van het salaris;
  • Aantal vakantiedagen;
  • Cao;
  • Pensioenregeling;
  • Opzegtermijn;
  • Overige bedrijfsregelingen (reiskosten, fietsplan, enz.)

Bepaalde of onbepaalde tijd?

Er zijn twee soorten overeenkomsten: een contract voor bepaalde tijd en een contract voor onbepaalde tijd. Een contract voor onbepaalde tijd heeft geen einddatum en toont aan dat je in vaste dienst bent bij het bedrijf. Bij een contract voor bepaalde tijd ligt het iets ingewikkelder. Het is duidelijk dat er een moment komt waarop de arbeidsovereenkomst eindigt. Het moment waarop dat gebeurt, is afhankelijk van wat er is afgesproken met de werkgever. Een contract kan in principe eindigen op de volgende drie momenten:

  • Op een afgesproken einddatum;
  • Bij het eindigen van een project;
  • Bij een andere gebeurtenis, zoals bij het terugkeren van een werknemer die je tijdelijk hebt vervangen (bijvoorbeeld bij een zwangerschapsverlof).

Wanneer krijg je een vast contract?

Door de nieuwe regelingen die in 2015 zijn vastgesteld, is het makkelijker om een vaste aanstelling te krijgen. Voorheen kreeg je op zijn laatst een vast contract wanneer je voor het vierde contract tekende of 36 maanden na het ingaan van je eerste arbeidsovereenkomst. Inmiddels krijg je op zijn laatst een vast contract wanneer je het derde contract tekent of wanneer je 24 maanden voor jouw werkgever werkt.

Dit geldt alleen voor arbeidsovereenkomsten die van start zijn gegaan op 1 juli 2015. Eerdere contracten hebben nog te maken met de oude regelingen. Overigens kan het aantal contracten of de arbeidsduur afwijken van het bovengenoemde wanneer er in een cao iets anders is vastgesteld.

Duur van de proeftijd

Sommige mensen weten zichzelf goed te verkopen tijdens een sollicitatiegesprek. Maar een werkgever weet pas echt wat voor vlees hij in de kuip heeft wanneer de nieuwe medewerker in dienst komt. Om te voorkomen dat hij een kat in de zak treft, of wanneer blijkt dat de werknemer niet zo goed in het team past, kan het contract worden beëindigd tijdens de proeftijd. Dit geldt niet alleen voor de werkgever, maar ook voor de werknemer. Blijkt de baan niet zo leuk als gedacht? Dan kan je dankzij een proeftijd binnen een korte tijd en zonder opgaaf van reden de overeenkomst beëindigen.

Voor proeftijden gelden per contractvorm verschillende regels. Krijg je direct een contract voor onbepaalde tijd? Dan krijg je een proeftijd van maximaal twee maanden.

Bij contracten voor bepaalde tijd ligt het anders. Een arbeidsovereenkomst dat maximaal zes maanden duurt, kent geen proeftijd. Bij een contract van zes maanden plus één dag tot twee jaar min één dag mag een proeftijd worden gebruikt van één maand. Een arbeidscontract dat twee jaar of langer loopt, mag een proeftijd hebben van twee maanden.

Wanneer er sprake is van een contract dat eindigt bij een bepaalde gebeurtenis (zoals bij de terugkeer van een zieke werknemer of het afronden van een project), dan geldt een proeftijd van maximaal één maand.

In de cao kan van deze informatie worden afgeweken. De proeftijd duurt nooit langer dan twee maanden. Een proeftijd geldt alleen op de eerste arbeidsovereenkomst, tenzij er een grote verandering in de werkzaamheden plaatsvindt en je een nieuwe functie vervult.

Opzegtermijn bij contracten voor bepaalde en onbepaalde tijd

Het type contract kan van belang zijn bij het beëindigen van het dienstverband. In een contract voor onbepaalde tijd staat meestal vermeld wat jouw opzegtermijn is. Wanneer dit er niet in staat, kun je jouw cao raadplegen. Heb je ook geen cao, dan mag je uitgaan van de wettelijke opzegtermijn van één maand.

Heb je een contract voor bepaalde tijd en wil je toch liever ergens anders werken? Controleer dan in het arbeidscontract wat voor opzegtermijn je hebt. Meestal is dit een maand. Heb je geen opzegtermijn in je arbeidsovereenkomst? Dan zal je moeten wachten totdat het contract van rechtswege automatisch eindigt – tenzij je nog in je proeftijd zit. Het contract biedt immers niet alleen zekerheid voor jou (garantie op loon), maar ook voor jouw werkgever (garantie dat de werkzaamheden worden uitgevoerd).

Wil je toch weg voordat je contract afloopt, dan kan dit alleen in overleg met je werkgever. Het kan natuurlijk ook gebeuren dat van jou wordt verlangd dat je jouw contract uitzit. De meeste werkgevers zullen dit laatste vaak niet doen, omdat zij liever geen ongemotiveerde werknemers in dienst hebben.

Houd er echter wel rekening mee dat hij een boete mag eisen als hij akkoord gaat met jouw ontslag. Dit bedrag wordt gebaseerd op het aantal maanden dat je nog werkzaam zou moeten zijn volgens de arbeidsovereenkomst. Dit kan oplopen tot een bedrag van maximaal zes keer jouw maandsalaris. De werkgever mag ook een ander bedrag eisen als blijkt dat het bedrijf aantoonbaar schade ondervindt van jouw vertrek. In deze gevallen krijg je te maken met een gerechtelijke procedure bij de kantonrechter.

Wanneer het contract bijvoorbeeld een jaar duurt, kun je aangeven dat je wilt dat er in de overeenkomst een opzegtermijn wordt opgenomen.

Concurrentiebeding of relatiebeding?

Wanneer een werknemer heeft aangekondigd ergens anders te willen gaan werken, dan wordt het ook voor de werkgever even spannend. Want waar ga je dan werken? Bij de concurrent, om vervolgens alle klanten weg te kapen? Om dit te voorkomen gebruiken werkgevers graag een concurrentiebeding. Je mag dan bepaalde werkzaamheden niet uitvoeren. Dit kan gekoppeld zijn aan een bepaalde locatie, maar ook binnen een vastgestelde tijdsperiode. Dat beperkt jouw mogelijkheden op de arbeidsmarkt aanzienlijk. Met de nieuwe arbeidsregels mag een concurrentiebeding nog slechts in zeer beperkte gevallen worden opgenomen in een contract. Wanneer een werkgever toch bang is dat zijn klanten worden weggekaapt, dan kan hij wel een relatiebeding opstellen. Je mag dan voor een bepaalde periode zijn relaties niet benaderen.

Wanneer een werkgever zich meer zorgen maakt om de bedrijfsgeheimen, zoals waardevolle strategieën, dan kan er in de arbeidsovereenkomst een geheimhoudingsbeding worden opgenomen. Wanneer je je niet aan het relatiebeding of aan het geheimhoudingsbeding houdt, dan kan je een flinke boete boven het hoofd hangen. Denk hier dus niet te makkelijk over en wees je bewust van wat je ondertekent.

Regels bij arbeidsongeschiktheid

Bekijk ook goed wat er geregeld is voor het geval je arbeidsongeschikt wordt. Hoewel je er liever niet over nadenkt, is het iets waar je wel even bij stil zou moeten staan.

Op zoek naar een contract?

Gelukkig is het krijgen van een contract vooral erg leuk. Heb je nog geen arbeidsovereenkomst binnen? Bekijk dan snel ons vacature aanbod of meld je aan voor onze e-mailservice. Misschien zit de baan van jouw dromen er wel tussen!